Skip to main content Skip to footer

Hvilke mål har du for din nettside?

Hvilke mål har du for din nettside? Vi stiller alltid dette spørsmålet til alle som kontakter oss. Uten et klart mål, er det irrelevant hva nettsiden koster eller hvordan den ser ut.

Noen har allerede en klar visjon og målsetting for sin nye nettside, mens andre må gjennom en prosess internt eller med et nettsidebyrå for å definere hva de ønsker å oppnå med nettsiden.

Hvis en workshop med et byrå er nødvendig, vil det selvfølgelig koste mer. Men jeg mener at dette er en kostnad som vil lønne seg senere i prosjektet ved å tiltrekke flere kunder eller spare tid.

For å definere mål for nettsiden, er det viktig å tenke på hvordan man ønsker å posisjonere seg i markedet og hvem man ønsker å nå. Noen viktige punkter å vurdere er: bedriftens personlighet og unike egenskaper, brand definisjon, målgruppe og hvilke problemer nettsiden skal løse for dem, samt konkrete tall for ønskede resultater som besøk, leads eller salg.

Som minimum kan man definere en målgruppe og et konkret måltall, for eksempel: å få kontakt med 5 nye potensielle kunder fra nettsiden hver måned.

Nettsidestruktur

Opprett en oversikt over nettsiden med et sidekart Pris for en nettside kan avhenge av sidestrukturen, men ikke alltid i den grad man kanskje tror. En nettside med 50 undersider kan potensielt kreve mindre arbeid enn en nettside med bare 5 undersider. Hvorfor? Fordi 45 av de 50 sidene kan ha samme visuelle struktur og bare krever en gang med designarbeid. Hvis det kun er innholdet som varierer, og man ikke trenger en tekstforfatter til å skrive, vil ikke kostnadene øke så mye.

Det er lurt å tegne opp et sidekart for nettsiden, slik at man får orden på tankene og kan bedømme arbeidsmengden som kreves. Dette er en viktig prosess uansett om prosjektet skal leveres internt eller av et byrå. Whiteboard, iPad eller post-it lapper kan være gode verktøy å bruke for å flytte rundt på ideene og redigere underveis. Hvis man ønsker en digital løsning, kan man bruke gratisverktøyet gloomaps.com, selv om det har noen begrensninger.

Design

Design er en viktig faktor når man skal lage en nettside, og det finnes flere måter å løse designet på. Man kan velge å bruke en ferdig mal, og gjøre minimalt med arbeidet. Man kan også bruke en mal og gjøre den til noe eget, eller man kan la et byrå bestemme designet basert på deres mening. Man kan også sette en tidsramme for designet, og resultatet vil være det som foreligger når tiden er oppbrukt. En annen mulighet er å få en designer til å jobbe ut fra en eksisterende designmanual, eller man kan ha en lengre prosess med et byrå og en designer for å finne det beste designet basert på formålet og målgruppen.

Det er viktig å huske på at det ikke handler om hvor godt du eller byrået liker designet. Det handler om hvor godt målgruppen, altså de som skal bruke nettsiden, liker det. Derfor bør et enkelt og brukervennlig design alltid være i fokus. Grensesprengende design er sjelden det som hjelper en bedrift å oppnå sitt mål. Som Rema1000 sier: "Det enkle er ofte det beste". Når man velger design for en nettside, bør man tenke på hva som vil være mest effektivt for å nå målgruppen og oppnå bedriftens mål.

Innhold

Teksten på en nettside blir ofte nedprioritert til fordel for det visuelle, men det er like viktig å ha en god tekst som appellerer til målgruppen og fremmer bedriftens budskap. Å bruke en tekstforfatter kan være en klok investering for å sikre at budskapet er treffende og selgende.

Når det gjelder bilder og videoer, varierer det fra person til person. Mens noen kan ha ferdigheter og ressurser til å ta gode bilder og videoer selv, kan det være lurt å bruke profesjonelle fotografer og videografer for å sikre høy kvalitet og effektivitet. Til syvende og sist handler det om å finne en balanse mellom nytte og kostnad, og investere i kvalitetsinnhold når det er nødvendig.

Funksjonalitet

Funksjonalitet på nettsider påvirker prisen. Det er umulig å fastsette en eksakt pris for en nettside, da det alltid vil være forskjeller selv om to sider oppleves som "ganske like". Eksempler på enkle "standard" funksjoner som man kan forvente på de fleste nettsider, for eksempel kontaktformularer, integrasjon mot kartløsninger som Google Maps, mobiltilpasset design og funksjon, enkle tredjepartsløsninger og muligheter for blogging og artikler.

Videre kan noen funksjoner koste litt ekstra, men ikke nødvendigvis mye, som nettbutikk med flere produkter og kategorier, automatisering av prosesser, integrasjoner mot tredjepartssystemer, kalkulator eller annen interaktiv funksjon med en form for logikk. Til slutt påpeker vi at det er viktig for nettsidebyrået å få god informasjon om behovene og hvorfor funksjonene er viktige, slik at de kan gi en mer nøyaktig pris og kanskje til og med komme med bedre løsninger.

Hvordan velge teknologi

Denne teksten handler om valg av plattform for å lage en nettside, og hvordan valget av plattform kan påvirke både funksjonaliteten og kostnadene ved å bygge en nettside. Det er forskjellige kategorier av plattformer, fra enkle løsninger som man kan gjøre selv til mer avanserte løsninger som krever hjelp fra et byrå eller tekniske personer.

For enkle løsninger som man kan gjøre selv, er det flere gratis og betalte alternativer å velge mellom, som  Umbraco CMS og WordPress. For mer avanserte løsninger som krever profesjonell hjelp, starter prisene gjerne fra 25 000 kroner og oppover, og man kan velge mellom plattformer som Umbraco CMS, WordPress, Drupal og Hubspot.

Hvis man ønsker å lage en nettbutikk, krever dette vanligvis mer arbeid enn en ren informasjonsside. Prisene kan variere fra 60 000 til en million kroner, avhengig av størrelsen på nettbutikken og hvor mye arbeid som kreves. Plattformer som Vendr kombinert med Umbraco CMS, Magento, Shopify og BigCommerce er populære valg for å lage nettbutikker.

For de fleste vil Umbraco CMS være et godt valg, da det er en populær plattform som har en god balanse mellom ferdig funksjonalitet og fleksibilitet. Med en stor utviklerbase som holder plattformen vedlike, kan man også laste ned gratis eller rimelige løsninger for å redusere utviklingskostnadene.

Markerdføring

Det er viktig å ha en plan for hvordan man kan få besøkende til nettsiden sin og hvordan man kan budsjettere for dette som en løpende kostnad. For å tiltrekke seg besøkende kan man bruke en rekke forskjellige metoder, for eksempel annonsering på Google, Facebook, LinkedIn eller andre kanaler, søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring, videomarkedsføring, sosiale medier, influencere, PR/presse og nyhetsbrev. For å velge riktig nettsidebyrå er det viktig å gjøre grundig research og se på tidligere arbeid, hva de skriver og hva andre skriver om dem. Det er også viktig å være klar over budsjettet man har tilgjengelig, og hva man ønsker å oppnå med nettsiden. Å gi byrået en idé om budsjettet kan hjelpe dem med å tilpasse tilbudet basert på dette. Det er viktig å huske at selv om man får en nettside til en lav pris, kan den likevel være det dyreste kjøpet man noen gang gjør hvis den ikke sørger for at man oppnår de ønskede resultatene.